30/5/16

Xρειαζόμαστε ένα νέο Σύνταγμα;

Ενας πολιτικός, ένας οικονομολόγος και τέσσερις καθηγητές του Δημοσίου Δικαίου –οι Νίκος Αλιβιζάτος, Παναγής Βουρλούμης, Γιώργος Γεραπετρίτης, Γιάννης Κτιστάκις, Στέφανος Μάνος και Φίλιππος Σπυρόπουλος– πήραν την πρωτοβουλία να συντάξουν μια πρόταση για ένα καινοτόμο Σύνταγμα. Αν και φρονούν ότι το ισχύον Σύνταγμα άντεξε τη δοκιμασία των μνημονίων, πιστεύουν ότι για τη χρεοκοπία της χώρας φταίει και αυτό. Ετσι, ξεκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες, κατέληξαν σε μιαν ολοκληρωμένη πρόταση για την αναθεώρησή του. Την υποβάλλουν για συζήτηση, με συναινέσεις στα βασικά και χωρίς αστερίσκους.
Η «Καθημερινή» της επόμενης Κυριακής, 5.6.2016, θα δημοσιεύσει αυτούσια την πρόταση σε ένθετο. Ταυτόχρονα θα ανοίξει διάλογο για τις κυριότερες θεματικές της. Τα σημαντικότερα σημεία της πρότασης «των έξι» είναι τα ακόλουθα:

• Η Βουλή να είναι κατ’ αρχήν Βουλή τετραετίας. Να μη διαλύεται πρόωρα.

• Αν η Βουλή θελήσει να «ρίξει» την κυβέρνηση, να μπορεί να το πράξει μόνον αν είναι σε θέση να αναδείξει νέα κυβέρνηση.

• Το κέντρο βάρους της νομοθέτησης να μετατεθεί από τη Βουλή στην κυβέρνηση.

• Το εκλογικό σύστημα να είναι πάγιο: ένα μεικτό σύστημα μονοεδρικών και πολυεδρικών περιφερειών, πλειοψηφικό και αναλογικό, αντίστοιχα. Οι μισοί βουλευτές τουλάχιστον να εκλέγονται σε μονοεδρικές περιφέρειες και οι υπόλοιποι στις πολυεδρικές περιφέρειες με λίστα, και όχι με σταυρό.

• Οι υπουργοί να είναι εξωκοινοβουλευτικοί.

• Οι ασυλίες των βουλευτών και τα ποινικά προνόμια των υπουργών να καταργηθούν.

• Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εξοπλισθεί με κάποιες ουσιαστικές εξουσίες και αρμοδιότητες. Ποτέ να μη διαλύεται η Βουλή με αφορμή την εκλογή του Προέδρου.

• Η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αποκτήσει δημοσιονομική αυτοτέλεια με θεσμοθέτηση οικονομικών ελέγχων από τους πολίτες.

• Το σώμα των δημοσίων υπαλλήλων να είναι ένα μικρό επιτελικό σώμα επίλεκτων τεχνοκρατών. Η μονιμότητα να καταργηθεί.

• Να υπάρχει ένα μόνο Ανώτατο Δικαστήριο.

• Το Σύνταγμα να αναθεωρείται από μια Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία.

• Να επιτραπεί η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

• Να παρασχεθούν ειδικά κίνητρα για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων με σταθερό φορολογικό καθεστώς για τις επενδύσεις.

Ως προανάκρουσμα στη συζήτηση που θα φιλοξενήσει στις στήλες της τις ερχόμενες εβδομάδες, η «Καθημερινή» ζήτησε από τρεις εξέχουσες προσωπικότητες του δημόσιου βίου μας την άποψή τους για το αν υπάρχει χρεία ενός νέου Συντάγματος. Για να τους αφήσει ανεπηρέαστους, δεν τους έθεσε υπόψη την πρόταση των «έξι».

Καθημερινή

8 σχόλια:

  1. Πολύ καλή πρωτοβουλία. Και στην Κύπρο έχουμε ανάγκη από ένα νέο σύνταγμα και υπάρχουν ήδη φωνές που το προτείνουν σύγκληση συνταγματικής συνέλευσης με ταυτόχρονα κάλεσμα προς τους τουρκοκύπριους για να θεσπιστεί το πρώτο ελεύθερο και δημοκρατικό σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά και στο κυπριακό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δέν φταίει τό Σύνταγμα πού ἔχουμε καθ' ἑαυτό, ἀλλά ὁ "δυτικός", σχολαστικός, τρόπος ἑρμηνείας του.
    - Α) Δέν χρειάζεται νέο Σύνταγμα. Ἀναθεώρηση τοῦ ὑπάρχοντος χρειάζεται, ἀλλά συνταγματικά σωστή, ὄχι βιαστικά. Ὄχι ἡ μία Βουλή νά λέῃ ποιά διάταξη θά ἀναθεωρηθῆ καί ἡ δεύτερη Βουλή, αὐθαίρετα, χωρίς καμία δέσμευση ἀπό τήν προηγούμενη Βουλή, χωρίς νά ἔχῃ ἀκουσθῆ ὁ λαός, νά ἀποφασιζῃ πῶς θά ἀναθεωρηθῆ ἡ ὁρισμένη διάταξη, περιλαμβάνοντας σέ αὐτήν ὅ,τι νομίζει, ἀκόμη καί ἀναφερόμενο κυρίως σε ἄλλα θέματα! Πρέπει νά ὑπάρχῃ συμφωνία τῶν δύο Βουλῶν καί στό πῶς θά εἶναι ἡ νέα διάταξη.
    - Β) Τό ὑπάρχον Σύνταγμα μπορεῖ μέν νά χρειάζεται κάποιες βελτιώσεις.
    _Ἀλλά, ὁ βασικός στόχος ὁρισμένων πού μιλοῦν γιά "νέο Σύνταγμα", εἶναι ἡ ἀπάλειψη τοῦ προοιμίου του ('Εἰς τό ὄνομα τῆς Αγίας καί Ὁμουσίου καί Ἀδιαιρέτου Τριάδος") καί ἡ ἐγκατάλειψη ἀπό τό ἑλληνικό κράτος τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡ "νόμιμη" διαμόρφωση ἐχθρικοῦ κλίματος κατά τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, καί ὁ βίαιος ἐκδυτικισμός τῆς Ἑλλάδος, ἤτοι ξεπούλημα αὐτῆς διά τῆς διαλύσεως Ἑλληνικῆς κοινωνίας καί τοῦ ἐκβαρβαρισμοῦ τῶν μελῶν της.
    - Γ) Δέν φταίει τό Σύνταγμα πού ἔχουμε καθ' ἑαυτό, ἀλλά ὁ "δυτικός", σχολαστικός, τρόπος ἑρμηνείας του: Συνταγματικό ἔπρεπε νά θεωρεῖται μόνο ὅ,τι προωθεῖ σκοπό συνταγματικῆς διατάξεως, χωρίς νά προσκρούῃ σέ γράμμα ἤ σέ σκοπό ἄλλης συνταγματικῆς διατάξεως.
    Ἀλλά μέ σχολαστική ἑρμηνεία αὐτό εἶναι ἀδύνατο: Βλέπουν οἱ σχολαστικοί νομικοί (ὅπως τούς κατασκευάζουν οἱ νομικές ςσχολές μας),΄λογικές "ἀντιφάσεις" στό γράμμα καί στούς σκοπούς τῶν διατάξεων, καί δέν ἔχουν τήν δυνατότητα νά ἐναρμονίσουν καί νά ἐξισορροπήσουν τίποτα. Μόνο "ἑρμηνεύουν" κατά γράμμα τίς διατάξεις καί τίς "ἐφαρμόζουν", δηλαδή ἐκτελοῦν τόν νόμο χωρίς πραγματική ἐναρμόνισή του πρός τό Σύνταγμα (ὅλο τό Σύνταγμα) καί χωρίς ἄρα ἔλλογη προσαρμογή του στήν πραγματικότητα.
    Ἡ σχολαστική ἑρμηνεία, ἰδίως τοῦ Συντάγματος, φταίει πού ἀντί γιά ὀργανωμένο κράτος, ἔχουμε ρυθμισμένη καταστροφικά ἀναρχία.
    _Παράδειγμα Α: Κατά τήν ἐπιλογή τῆς ἡγεσίας τῆς Δικαιοσύνης ἀπό τήν Κυβέρνηση, ἡ σχολαστική ἑρμηνεία τῆς ἐπιτρἐπει σχεδόν τά πάντα, ἀφοῦ δέν τίθενται ὅρια ἀπό τό γράμμα τοῦ Συντάγματος. Μέ αναφορά ὅμως, στόν συνταγματικό λόγο τῆς ἀναθέσεως τῆς ἐπιλογῆς αὐτῆς στήν Κυβέρνηση, προκύπτει ὄτι μόνο γιά λόγους εὐρύθμους λειτουργίας τῆς Δικαιοσύνης μπορεὶ ἡ Κυβέρνηση νά μήν σεβασθῆ ἀπολύτως τήν ἐπετηρίδα, π.χ. διότι ὁ κατά τήν ἐπετηρίδα ἀρχαιότερος, θά ἀποχωρήσῃ σέ ἕναν χρόνο μόλις δηλαδή θά ἔχει συνηηθίσει τά καθηκοντά του ὡς Προέδρου Ἀνωτάτου Δικαστηρίου, ἐνῶ συγχρόνως πάσχει ἀπό ἀσθένεια πού δέν τοῦ ἐπιτρέπει ἐντατική ἐργασία. Μέ τήν μή σχολαστική ἑρμηνεία πάλι: Ἡ διασφάλιση τέτοιου συνταγμαικῶς ἀναγκαίου περιορισμοῦ στίς Κυβερνητικές ἐπιλογές, ἐπιβάλλει τόν δικαστικό ἔλεγχο τῆς ἀποφάσεώς της γιά τόν διορισμό προσώπων στήν ἡγεσία τῆς Δικααιοσύνης, καί ὁριακό ἔλεγχο τῆς αἰτιολογίας της.
    _Παράδειγμα Β: Ἀπό πολλές διατάξεις τοῦ Συντάγματος, ἀπορρέει ἡ ἀρχή τῆς ἀξιοκρατίας γιά τίς προσλήψεις καί γιά τίς προαγωγές στό Δημόσιο. Παράνομες ἄρα προσλήψεις καί προαγωγές στό Δημόσιο εἶναι ὅλες ὅσες δέν ἔχουν γίνει ἀξιοκρατικά. Παρά ταῦτα, ἑρμηνεύεται τό Σύνταγμα ἔτσι, ὥστε "ὁ νομοθέτης ἔχει εὑρείαν εὐχέρειαν νά ρυθμίσῃ...", καί μόνο σέ ὁριακές περιπτώσεις "χονδρῆς" ἀναξιοκρατίας τά δικαστήρια ἀκυρώνουν διοικητικές ἀποφάσεις παρανόμων προσλήψεων ἤ προαγωγῶν, καί μόνο ἀφοῦ κάποιος πού ἔχει ἔννομο συμφέρον τό ζητήσει, καί μόνο μετά ἀπό χρόνια...Λοιπόν:
    Τό Σύνταγμα φταίει, ἤ ἡ ἑρμηνεία του ἀπό τά "νομοταγῆ" ἀκόμη καί σέ ἄδικους νόμους δικαστήρια;
    Τό Σύνταγμα φταίει , ἤ ἡ ἀντιμετώπισή του ἀπό τούς Κυβερνῶντες ὡς ... "ἐμποδίου" στό θελημά τους, καί ἡ παρερμηνεία του κατά τό δοκοῦν;
    Τό Σύνταγμα φταίει , ἤ ὁ "νομοθέτης"(Βουλή, Ὑπουργοί, Πρόεδρος τῆς Δηνοκρατίας) πού δέν τό λαμβάνει ὑπ' ὄψη του, διότι, ἐλλείψει ὀρθοδόξου χριστιανικοῦ φρονήματος, δέν θέλει, ἀλλά καί συχνά δέν μπορεῖ κάν, νά τό καταλάβῃ καλόπιστα καί σέ βάθος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το τελευταίο κεφάλαιο της υποδούλωσης είναι αυτό.Όπου πάει το ΔΝΤ αλλάζει το Σύνταγμα για να εξοντώσει μεγάλο μέρος του πληθυσμού χωρίς ποινικές συνέπειες για τους κολαμποράτορες των κατακτητών.Οι προτάσεις κινούνται σε αυτές τις γραμμές και ράγες.Η δε Ελλάδα θα βγει αν βγει ποτέ με 5 εκ. πληθυσμό από την κρίση και αν .Το Μεξικό ξέφυγε με -20% του πληθυσμού από το ΔΝΤ.

    Εδώ είναι όλα τα λεφτά : "Να παρασχεθούν ειδικά κίνητρα για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων με σταθερό φορολογικό καθεστώς για τις επενδύσεις."
    Μετάφραση πωλείται όπως είναι επιπλωμένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καὶ μόνο ποὺ τὸ ζητοῦν οἱ:
    Ἀλιβιζᾶτος,Βουρλούμης καὶ Μάνος,ἀρκεῖ γιὰ νὰ πῶ:
    Μιὰ χαρὰ εἶναι τὸ Σύνταγμα ἀρκεῖ νὰ τηρῆται,καὶ νὰ μὴν ἔχουν ἀσυλία τὰ ἐντὸς τῆς Βουλῆς Σκύβαλα.

    Διότι αὐτὰ ποὺ θὰ θέλουν αὐτοὶ οἱ κύριοι,θὰ εἶναι κατὰ τῆς Ἑλλάδος καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας,μὲ τὴν ὁποία δύο ἀπὸ αὐτοὺς καμμία σχέσι δὲν ἔχουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ας αρχίσουμε από το άλφα τής αλφαβήτα: “Για τέτοιο Σύνταγμα απαιτείται Συντακτική Συνέλευση” . Ειδικό εκπροσωπευτικό Σώμα με “Συντακτική Εξουσία” που είναι υπεράνω οιασδήποτε Βουλής και δημιουργεί δίκαιον πρωτογενώς .
    Διότι π.χ. κατάργηση δύο από τα τρία (όντως πολλά) Ανώτατα Δικαστήρια δεν γίνεται με αναθεώρηση τού Συντάγματος . Επίσης, αν κρίνουμε από τα ονόματα τής ομάδας (ιδίως καθηγητή Γεραπετρίτη) πιθανότατα θα ακούσουμε και για Δικαστήρια με δικαστές χωρίς ισοβιότητα και επαγγελματική-υπηρεσιακή αποκλειστικότητα ˙ και αυτό απαιτεί Συντακτική Εξουσία τού σώματος που θα θέσπιζε νέο Σύνταγμα . Η άλλη προτεινόμενη “καινοτομία” μετάθεσης τής Νομοθετικής Λειτουργίας από την Βουλή στην κυβέρνηση, συνεπάγεται κατάργηση τής Αρχής Διάκρισης των Λειτουργιών (παλιότερα λεγόταν Διάκριση των Εξουσιών), όπερ αδιανόητον. Και το σημαντικόν δεν είναι μόνον ότι η τελευταία αυτή διάκριση είναι δόγμα τού λεγομένου (όποιου έχουμε) “δημοκρατικού πολιτεύματος” ˙ πολύ σημαντικόν είναι ότι το κέντρο βάρους της νομοθέτησης έχει ήδη μετατεθεί από την Βουλή στην κυβέρνηση εν τοίς πράγμασι : εδώ και πολλά χρόνια η Βουλή απλά ψηφίζει με βελάσματα ό,τι νομοθετεί η κάθε Κυβέρνηση ˙ το μόνο που απαιτείται πλέον είναι η τεχνική προϋπόθεση τής επάρκειας στα “κεφάλια” που αριθμεί η κυβερνητική στρούγκα ˙ από ’κεί και ύστερα η κυβέρνηση νομοθετεί. (Μπορεί μερικές φορές τα βελάσματα εκείνων που ψηφίζουν πρόθυμα να μπερδεύονται με τα αλυχτίσματα εκείνων που ψηφίζουν διαμαρτυρόμενοι, ή τούς στεναγμούς εκείνων που ψηφίζουν, πάλι, αλλά με βαριά καρδιά, όμως το καραβάνι των θηλαστικών προχωρεί προς την κατεύθυνση που θέλει η κυβερνητική νομοθετική ηγεμονία) .
    Η υλοποίηση και μόνον αυτών των προτάσεων που αναφέρονται παραπάνω (η πρώτη και τρίτη ρητώς και η δεύτερη διαφαινόμενη), απαιτεί Συντακτική Συνέλευση ή άλλο ανάλογο ειδικό Σώμα με Συντακτική εξουσία ˙ Σώμα όμως με Συντακτική Εξουσία έχουμε όταν συμβαίνει πραγματική ρήξη τής συνεχείας τού πολιτεύματος, καθεστωτική ανατροπή .
    Τι εννοεί λοιπόν, η περί τον γνωστό “πετυχημένο πολιτικό και επιχειρηματία” Στέφανο Μάνο επιστημονική ομάδα με την πρόταση για τέτοιο νέο Σύνταγμα; ποιοί και γιατί περί την «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» προωθούν τέτοιες προτάσεις που προϋποθέτουν καθεστωτικές ρήξεις και ανατροπές (αποφεύγω την λέξη Επανάσταση, διότι όλοι οι μετέχοντες τής ομάδος αυτής είναι "σώφρονες αστοί" παραδοσιακής συνέχειας και νομίζω ότι δεν θα ταίριαζε ο όρος αυτός ....)
    Απορίαν καταθέτω και δεν υποβάλλω ερμηνείες . Απορώ με τον καιρό που διάλεξαν να μάς πούνε τέτοιες οιονεί "Επαναστατικές" Ιδέες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δηλαδή το Σύνταγμα φταίει που κατέρρευσε η Ελλάδα; Η μήπως φταίει ο όρκος που κάποιοι δεν τον τήρησαν; Ούτε το Σύνταγμα φταίει, ούτε ο όρκος! Φταίνε αυτοί που ούτε το Σύνταγμα αλλά ούτε και τον όρκο τήρησαν! Γι' αυτό δεν θέλουν ούτε να ορκίζονται αλλά επιπλέον θέλουν και ένα Σύνταγμα που θα τους λύνει τα χέρια. Εκτός αν θέλουμε να αφήσουμε τους λύκους να βοσκήσουν τα πρόβατα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. προσωπικό σχόλιο:

    Πολλές από τις προτάσεις είναι μια προσπάθεια να θεσμοθετηθεί η σοβαρότητα και η υπευθυνότητα στους πολιτικούς ανθρώπους όταν δεν την έχουν. Δεν μπορείς να τους υποχρεώσεις να αντιδρούν «ώριμα» και «υπεύθυνα» όταν αυτοί δεν είναι. Στο πολίτευμα της Δημοκρατία ο μόνος και τελικός κριτής για αυτό, είναι αποκλειστικά το εκλογικό σώμα με την ψήφο του. Αυτή η κρίση δεν γνωρίζει χρονικούς, ή άλλους περιορισμούς. Κάποιες άλλες πτυχές έχουν να κάνουν με την επιστήμη της οικονομίας και το πρόβλημα της σωστής διαχείρισης των πόρων της χώρας. Καθαρά τεχνοκρατικό πρόβλημα και πολιτικών επιλογών. Αλλά και εκεί μπορούμε πάλι να συζητάμε για υπευθυνότητα, ωριμότητα των πολίτικων πρόσωπων, αλλά και γνώση της επιστήμης και επίγνωση των περιορισμών που αυτή θέτει. Κάποιες άλλες προτάσεις έχουν να κάνουν με το πρόβλημα της «τιμιότητας» και της «αρετής» των πολίτικων πρόσωπων. Η λαϊκή ψήφος είναι και πάλι ο τελικός κριτής. Εάν χαθεί η σημερινή ευελιξία, σε ότι αφόρα την πρόσβαση στην λαϊκή ψήφο, όπως προτείνεται στην αρχή, θέτοντας χρονικά όρια, τίθεται και ζήτημα διατήρησης της αυθαιρεσίας. Το Σύνταγμα μιας χώρας δεν μπορεί να καθορίσει τέτοια πλαίσια, που αντιβαίνουν στον ίδιο τον χαρακτήρα των ανθρώπων. Δεν νομίζω ότι είναι αυτός ο ρόλος του. Το Σύνταγμα προστατεύει από τις αυθαιρεσίες με τον καθορισμό βασικών αρχών, αλλά δεν καθορίζει την μεθοδολογία, ούτε τις επιλογές των πολίτικων πρόσωπων.





    Με εκτίμηση

    Γεώργιος Κοσμάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΣΜΑΡΑ ΤΟΥΣ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΑΔΕΣ. ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΟΤΙ ΕΙΤΕ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΕΙΤΕ ΟΧΙ ΟΙ ΕΛΛΗΦΩΝΟΙ ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ ΜΙΣΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΚΥΒΕΡΝΑΝΕ ΤΟ ΓΡΑΦΟΥΝ ΣΤΑ ....ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΑΓΙΑΔΕΣ ΑΠΟ ΚΑΤΩ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΑΝΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΞΑΝΑΨΗΦΙΖΟΥΝ.
    Η ΛΕΞΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΟΜΩΤΕΡΟ ΑΝΕΚΔΟΤΟ.
    ΤΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ Η ΕΛΛΑΔΑ ΡΕ!! ΠΟΥΛΑΤΕ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΑΞΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.