8/12/17

H «μυστήρια» επίσκεψη Ερντογάν, η Εθνική στρατηγική και η «Α έως Ω» Τουρκική απειλή

Παναγιώτης Ήφαιστος
Το παρόν κείμενο γράφεται με αφορμή την επίσημη επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο 2017. Σε ένα πρόσφατο σχόλιο γράψαμε ότι για αυτή την «μυστήρια» επίσκεψη για την οποία πολλοί διερωτήθηκαν δεν μπορούμε να μιλήσουμε με βεβαιότητα πριν καθότι ως προς κάποια ζητήματα χειρισμών για να μιλάς έγκυρα απαιτείται να γνωρίζεις τι υπάρχει μέσα στα αθέατα διπλωματικά κουτιά των πελατειακών διπλωματικών συναλλαγών. Μολαταύτα, στεκόμαστε κριτικά για μια σειρά σημαντικούς λόγους.
Μεταξύ άλλων, στην βάση της δικής μας αντίληψης για το πως συμπλέκονται οι στρατηγικοί σκοποί και μεθοδεύσεις με διπλωματικές στάσεις όπως αυτή, μια τόσο σημαντική επίσκεψη θα ήταν νοητή μόνο εάν είχαν ήδη σταθεροποιηθεί συμφωνίες τερματισμού των διενέξεων στο Αιγαίο και στην Κύπρο στην βάση του διεθνούς δικαίου. Προσκαλώντας ένα ακραία αμφιλεγόμενο αρχηγό κράτους με το βαρύ μητρώο του Ερντογάν και όλα τα θέματα να αιωρούνται είναι τουλάχιστον αξιοπερίεργο.

Μόνο κριτικά μπορούμε λοιπόν να σταθούμε όσον αφορά μια τέτοια επίσκεψη εκτός και εάν στα διπλωματικά παρασκήνια έγιναν συναλλαγές πρωτίστως με τις ΗΠΑ και κάποια μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη για ελιγμούς και χειρισμούς που εντάσσονται σε αυτό που στην στρατηγική θεωρία ονομάζουμε «πελατειακές σχέσεις – patron client relations» και που εξυπηρετούν ζωτικά Ελληνικά συμφέροντα.
Τα προαναφερθέντα «μαύρα κουτιά της διπλωματίας» έχουν κάποιο νόημα μόνο εάν ήταν ενταγμένα σε μια συνολική εθνική αποτρεπτική στρατηγική η οποία ποτέ δεν είναι υπόθεση ενός ατόμου αλλά του κράτους στο σύνολό του και κυρίως του εκάστοτε πρωθυπουργού και των Υπουργείων Εξωτερικών και Άμυνας. Είναι;
Εκτιμάται πως δεν είναι καθότι με όρους κοινώς αποδεκτούς διεθνώς η κρατική οργάνωση και το πολιτικό σύστημα πασίδηλα και καθημερινά καταμαρτυρείται πως είναι ελλειμματικά. Αυτό πρέπει να αναφέρουμε, δεν είναι μόνο φαινόμενο των τελευταίων δεκαετιών αλλά κατάσταση που επικρατεί ήδη από την δεκαετία του 1830.
Το σημαντικό ζήτημα στις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας όπως και με κάθε άλλο κράτος στο ανελέητα συγκρουσιακό και ανταγωνιστικό σύγχρονο διεθνές σύστημα είναι η διάγνωση του κατά πόσο υπάρχει ή δεν υπάρχει αναθεωρητική απειλή. 
Αυτό απαιτεί πρώτον ορισμό της απειλής και δεύτερον σωστές εκτιμήσεις για την σχέση μεταξύ απειλής, ικανότητας και μπλόφας του αμυνόμενου και επιτιθέμενου.
Ιδιαίτερα όσον αφορά το αμυνόμενο κράτος ισχύει η ρήση του Sun Zu, «εάv γvωρίζεις τov αντίπαλο και τov εαυτό σoυ, δεv έχεις αvάγκη vα φoβάσαι τo απoτέλεσμα (ακόμη και) εκατό μαχώv. Εάv γvωρίζεις τov εαυτό σoυ αλλά όχι τov αντίπαλο, για κάθε vίκη πoυ κερδίζεις θα έχεις και μια ήττα. Εάv δέv γvωρίζεις τov εαυτό σoυ, oύτε τov αντίπαλό σου, θα ηττηθείς σε κάθε μάχη».
Στο νεοελληνικό κράτος το τελευταίο τουλάχιστον τέταρτο του αιώνα δεν γνωρίζουμε αυτόν που μας απειλεί, δεν θέλουμε να ξέρουμε καν αν υπάρχει απειλή, δεν μας ενδιαφέρει εάν μας απειλεί και στρεφόμαστε με ύβρεις και δολοφονίες χαρακτήρα κατά όποιου επιχειρήσει χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της στρατηγικής θεωρίας να ορίσει την απειλή, να περιγράψει τον κίνδυνο και να εξηγήσει τι είναι μια αποτρεπτική στρατηγική ενός αμυνόμενου κράτους.
Πριν πούμε οτιδήποτε άλλο μπορούμε να αναφερθούμε στην πρώτη μετά από πολλές δεκαετίες επίσκεψη αρχηγού του Τουρκικού κράτους στην Ελλάδα.
Ο Ταγίπ Ερντογάν σε συνέντευξή του πριν αποβιβαστεί στην Αθήνα όρισε παραστατικά την Τουρκική απειλή κατά της Ελλάδας. Στην ερώτηση τι εννοεί για την αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάνης απάντησε:  «η Συνθήκη της Λωζάνης δεν περιβάλλει μόνο την Ελλάδα αλλά ολόκληρη την περιοχή. Πιστεύω ότι όλες οι Συνθήκες χρειάζονται μια επικαιροποίηση. Και η Λωζάνη, με βάση τα πρόσφατα γεγονότα, χρειάζεται μια επικαιροποίηση». Και συνέχισε, «Όταν μιλάω για επικαιροποίηση, μπορούμε να συζητήσουμε τα πάντα, από το Α ως το Ω».
Στην στρατηγική θεωρία αυτού του είδους η απειλή ονομάζεται απέραντη απειλή. Δηλαδή τα σύνορα των αναθεωρητικών αξιώσεων είναι τόσο θολά και απροσδιόριστα ούτως ώστε να εκτείνονται, ακριβώς από το Α εως το Ω.
Με πιο πρακτικούς όρους η στρατηγική ανάλυση αν και τα θεωρεί συνδεδεμένα, διακρίνει μεταξύ διαπραγματεύσεων και έναρξης μιας στρατιωτικής σύρραξης.
Όταν η απειλή είναι απέραντη πάνω σε ένα κατευναστικό τραπέζι όπου ο αμυνόμενος δέχεται να συζητήσει αλλαγή της ισχύουσας διεθνούς τάξης οι αναθεωρητικές διεκδικήσεις είναι εκτεταμένες, άγνωστες και διαρκώς αυξανόμενες ανάλογα με το πόσο αναλώσιμο θεωρεί την αμυνόμενο.
Εάν η απειλή προσδιοριστεί ως απέραντη και εάν και όταν η αποτροπή καταρρεύσει και αρχίσει στρατιωτική σύγκρουση τα στρατεύματα του κράτους που απειλεί εάν υπερφαλαγγίσουν τον αμυνόμενο δεν υπάρχουν όρια για το που θα σταματήσουν.
Τι σημαίνει λοιπόν Α έως Ω; Η δήλωση του Ερντογάν ως προς τούτο είναι ιστορική και αποκαλυπτική γιατί για μια ακόμη φορά επαληθεύει τον απέραντο χαρακτήρα της Τουρκικής απειλής.
Στην περίπτωση μιας σύρραξης που θα προκαλέσει η κατευναστική τακτική τα στρατεύματα εκεί που θα σταματήσουν τα στρατεύματα θα είναι και τα τετελεσμένα της βίας τα οποία η εμπειρία δείχνει ότι είναι δύσκολο ή ανέφικτο να ανατραπούν, οπότε και αρχίζουν διαπραγματεύσεις αναγνώρισης του νέου διεθνούς status quo, της νέας δηλαδή διεθνούς τάξης.
Για να μην αναφερθώ σε άλλες ιστορικές εμπειρίες μπορούμε να μνημονεύσουμε την πολύ γνωστή σε όλους και ολοζώντανη περίπτωση της Κυπριακής Δημοκρατίας. 
Με την επισήμανση μάλιστα ότι πέραν του ότι το αμυνόμενο κράτος προχώρησε σε διαπραγματεύσεις αναγνώρισης των τετελεσμένων της παράνομης και καταχρηστικής άσκησης βίας, οι σπάνιες για τον ΟΗΕ ξεκάθαρες αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας για αυτή την παράνομη παραβίαση της διεθνούς τάξης –ιδιαίτερα του 1983, αλλά και της Συνθήκης της Γενεύης για το έγκλημα πολέμου των εποίκων και την κατάφωρη παραβίαση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην οποία είναι μέλη όλοι οι εμπλεκόμενοι– αποδεικνύονται αναποτελεσματικές εάν η απαίτηση του αμυνόμενου δεν συνοδεύεται από επαρκή ισχύ.
Στο σημείο αυτό, υπογραμμίζουμε ότι γενικότερα ένα κράτος θεωρείται βιώσιμο όταν διαθέτει επαρκή ισχύ να διατηρήσει ή να εφαρμόσει τις πρόνοιες του διεθνούς δικαίου που ορίζουν την διεθνή τάξη και κατά συνέπεια την Επικράτειά του και την οριοθέτηση της κυριαρχίας του με τα άλλα κράτη.
Υπό αυτό το πρίσμα κανείς μπορεί εύλογα να διερωτηθεί που βρίσκονται τα θαλάσσια σύνορα (χωρικά, υφαλοκρηπίδα, ΑΟΖ) της Ελλάδας και πως θα αποκατασταθεί η διεθνής τάξη στην Κύπρο για να διερωτηθεί σε ποιο βαθμό το νεοελληνικό κράτος και το κυπριακό κράτος είναι πλέον βιώσιμα.
Πέραν της καθημερινότητας και της μυστήριας επίσκεψης του Ερντογάν τον Δεκέμβριο 2017 η οποία όπως προχωρούμε θα κριθεί εκ του αποτελέσματος, το μείζον για ένα κράτος το οποίο υπερασπίζεται το status quo είναι να έχει επίγνωση κάποιων πραγμάτων.
Με «επίγνωση» εννοούμε ότι τα κρατικά επιτελεία οφείλουν να γνωρίζουν επακριβώς την απειλή, να διαθέτουν ανά πάσα στιγμή αξιόπιστες εκτιμήσεις για τις ικανότητες του αντιπάλου και να προχωρούν έτσι σε εκτιμήσεις για τον βαθμό μπλόφας και έτσι για τον βαθμό του κινδύνου που διατρέχει το κράτος.
Επειδή τα ζητήματα αυτά έχουν αναλυθεί επανειλημμένα σε δοκίμια άρθρα και εκτενέστερα κείμενα –εκτενέστερο κείμενο είναι το «Αποτρεπτική στρατηγική και Ελληνική Εξωτερική Πολιτική» στο βιβλίο Ελληνική Αποτρεπτική Στρατηγική του 1991 το οποίο δεν εκδόθηκε ξανά επειδή δεν υπάρχει οτιδήποτε για να αλλάξει ή να συμπληρωθεί (είναι εξαντλημένο και θα δημοσιευτεί σύντομα ξανά με επίμετρο)– εδώ θα περιοριστούμε μόνο στην σκιαγράφηση κάποιων πραγμάτων, κάποιων όρων και κάποιων εννοιών που (ας μας επιτραπεί να πούμε «δυστυχώς») θα μας είναι εξαιρετικά χρήσιμοι τους μήνες και χρόνια που έρχονται.
Προσθέτω ότι αυτοί οι όροι και αυτές οι έννοιες αν και αποτελούν Αλφαβητάριο στην στρατηγική θεωρία στην Ελλάδα το μέλημα πολλών εδώ και δεκαετίες είναι να τις εξορκίσουν ή και να τις εξαφανίσουν. Το γιατί δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητά μας να το εξιχνιάσουμε.
Απειλή στις διακρατικές σχέσεις είναι η εκδηλωμένη πρόθεση της μιας πλευράς vα πρoκαλέσει κάπoια ζημιά εις βάρoς τωv συμφερόvτωv της άλλης, εάv η τελευταία δέv συμμoρφωθεί ως πρoς τις απαιτήσεις και τηv θέληση της πρώτης. 
Μία απειλή δημιoυργεί κίvδυvo, όταv o απειλώv έχει τα μέσα και τηv θέληση vα τηv εκτελέσει. Η Τουρκία έχει τα μέσα και την πρόθεση. Η απάντηση είναι ότι τα έχει.
Ο κίvδυvoς, βασικά, είvαι η διαφoρά μεταξύ της απειλής και της ικαvότητας τoυ αμυvoμέvoυ vα τηv αvτιμετωπίσει. Κινδυνεύει η Ελλάδα; Στον βαθμό που αλλάζει ο συσχετισμός των συντελεστών ισχύος –οπλικά συστήματα αλλά όχι μόνο– η απάντηση ότι ο κίνδυνος εκπλήρωσης των σκοπών της Άγκυρας είναι πλέον πολύ μεγάλος, ιδιαίτερα εάν η Ελληνική πλευρά διαπράξει το μοιραίο σφάλμα κατάργησης της Κυπριακής Δημοκρατίας και δημιουργίας ενός κρατικού εκτρώματος στην Μεγαλόνησο.
Δύo σημαvτικoί και αλληλoσχετιζόμεvoι παράγovτες, είvαι η ικαvότητα εκτέλεσης της απειλής (συvάρτηση της πoσότητας και πoιότητας τωv μέσωv), και η αξιoπιστία (συvάρτηση της θέλησης τoυ απειλoύvτoς, της ικαvότητάς τoυ vα αξιoπoιήσει απoτελεματικά τα μέσα πoυ διαθέτει, και της ικαvότητάς τoυ vα μεταδόσει στηv άλλη πλευρά τα κατάλληλα μυvήματα).
Παρά τo ότι, η στρατιωτική ικαvότητα είvαι o ύστατoς παράγovτας, η δυvατότητα εvός κράτoυς vα αvτιμετωπίσει τις απειλές εvαvτίov τωv συμφερόvτωv τoυ, είvαι συvάρτηση πάρα πoλλώv, σύvθετωv και ρευστώv παραγόvτωv, συμπεριλαμβανομένης της ύπαρξης ή ανυπαρξίας στρατηγικής κουλτούρας που συντείνει σε ομοφωνία όσον αφορά τις έσχατες λογικές.
Αρκεί να πούμε ότι Έλληνες φορείς επιστημονικών τίτλων προηγήθηκαν του Τούρκου προέδρου καθότι είπαν πως η γενοκτονία το 1922 οφειλόταν σε κάποιου είδους συνωστισμό, υποβοηθώντας έτσι τον κ Ερντογάν να δηλώσει ενώπιον Ελλήνων πολιτικών ηγετών ότι το 1922 και 1955 «αποχώρησαν από το νεοτουρκικό κράτος».
Υπάρχει Τoυρκική απειλή; Η εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών, καταμαρτυρεί ότι η απάντηση δεν είναι αυτονόητη για όλους τους νεοέλληνες. Με αυτούς, ασφαλώς, δεν συμπεριλαμβάνουμε όσους προγραμματικά και εξ ορισμού τάσσονται εναντίον των εθνικών συμφερόντων και των οποίων οι στάσεις είναι μορφικά πανομοιότυπες με κάθε Εφιάλτη της ιστορίας όταν δε υπάρξει κατοχή της χώρας είναι αυτό που μεταπολεμικά στην Ελλάδα για τους γνωστούς ιστορικούς λόγους επικράτησε να ονομάζονται γερμανοτσολιάδες.
Τα αίτια οφείλονται στο γεγονός ότι για δύο κυρίως λόγους υπάρχουν μεγάλες διαφορές στο επίπεδο της κοινωνίας, της πολιτικής και των φορέων επιστημονικών τίτλων.
Πρώτον, τα εμφύλια ιδεολογικά δόγματα που ενσαρκώθηκαν και σε εμφύλιους κομματικούς σχηματισμούς θολών συνόρων οδήγησαν σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση σχεδόν παντελούς άγνοιας της μορφής, του χαρακτήρα και των λειτουργιών της διεθνούς πολιτικής.
Παντελούς επίσης άγνοιας απόρροια νομικισμού και ευσεβοποθισμού σε βαθμό απελπισίας για τον πραγματικό ρόλο των διεθνών θεσμών και πιο συγκεκριμένα του ΟΗΕ, τον οποίο εν τούτοις θα μπορούσαν να κατανοήσουν εάν διέθεταν 2-3 ώρες για να διαβάσουν τον Καταστατικό Χάρτη.
Δεύτερον, η επισκίαση στρατηγικών αναλύσεων που στα βιώσιμα κράτη θεωρούνται Αλφαβητάριο από φωνασκίες, από δολοφονικά βέλη σε άθλιες επιφυλλίδες ή αρθρίδια και από ασυναρτησίες νηπιακού χαρακτήρα γνώσης της διεθνούς πολιτικής.
Γιατί, χαρακτηριστικά, να αναλύονται οι παράγοντες που συγκροτούν και καθιστούν αξιόπιστη μια εθνική αποτρεπτική στρατηγική,
  • αφού για την μεταψυχροπολεμική νεοελληνική συμβατική σοφία μετά το 1990 όλοι κολυμπούμε μέσα στον κοπανιστό αέρα των φαντασιώσεων περί παγκοσμιοποίησης και έλευσης της μυστήριας μετά-εθνικής εποχής, [έτσι δικαιολογήθηκε το αντιδημοκρατικό και ανελεύθερο σχέδιο Αναν σε επιφυλλίδες συμβατικής περιωπής]
  •  αφού στον σύγχρονο μετά-εθνικό κόσμο που δημιουργούν αλματώδη ιδεολογήματα το κράτος και η κρατική κυριαρχία δεν χρειάζονται,
  • αφού το νομικίστικα και ευσεβοποθιστικά νοούμενο υπερεθνικό διεθνές δίκαιο εξελίσσεται σε κάποιου είδους υπερεθνικό δίκαιο που δικαιολογεί επεμβάσεις στο εσωτερικό των κρατών οι περιφέρειές μας μπορούν να τυγχάνουν μεταχείρισης σύμφωνα με αποφάσεις των ηγεμονικών κέντρων και ερήμην των ενδιαφερομένων κρατών.
  • αφού οι μεγαλόψυχες πλέον μεγάλες δυνάμεις δεν θα είναι ηγεμονικές αλλά περίπου αγκαλιασμένες φιλικά θα έφερναν μια περίπου αδιατάραχτη διεθνή τάξη
  • αφού ο κατευνασμός, οι χοροί και τα τραγούδια και οι εκλεκτικές συγγένειες, οι αγκαλιές και τα φιλιά θα εξαφανίσουν τους διεθνείς ανταγωνισμούς
  • αφού «Μη» Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) που χρηματοδοτούνται από κυβερνήσεις ή και τον Σόρος ή άλλους κερδοσκόπους ή άλλες πολιτικά αδιάφορες ανεξιχνίαστες πηγές συγκροτούν μια παγκόσμια κοινωνία των μακάριων φαντασιώσεων.
Οι αναφορές αυτές και τα αιχμηρά πλην αναπόφευκτα υπονοούμενα δεν θα γίνονταν εάν τα τελευταία εικοσιπέντε χρόνια δεν είχαμε δεκάδες χιλιάδες δημοσιευμένα άρθρα, δοκίμια και επιφυλλίδες που έτσι προσανατολίζονταν επισκιάζοντας κάθε σοβαρή συζήτηση για το διεθνές σύστημα και την εθνική στρατηγική.
Για τους σκοπούς του παρόντος κειμένου περιοριζόμαστε να πούμε ότι πιο συγκεκριμένα εντός ενός ρευστού και ασταθούς μεταψυχροπολεμικού στρατηγικού περιβάλλοντος και των κινούμενων στρατηγικών πλακών της περιφέρειάς μας η Τουρκική απειλή κατά της Ελλάδας έχει ήδη από καιρό περιορίσει την Ελληνική Επικράτεια που ορίζει η διεθνής τάξη στην βάση των Συνθηκών, των Συμβάσεων και του διεθνούς δικαίου.
Τα κύρια χαρακτηριστικά της Τουρκικής απειλής των τελευταίων δεκαετιών στο πλαίσιο την οποία κανείς θα πρέπει να συνεκτιμά κάθε απόφαση, στάση και ενέργεια του Ελληνικού κράτους είναι τα εξής και αφορούν ΔΥΟ ΔΕΣΜΕΣ ΚΥΡΙΩΝ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ:
Τα χαρακτηριστικά του νεοτουρκικού κράτους όπως ήταν πριν και όπως συνεχίζουν να είναι μετά την επισφαλή επικράτηση των νεοισλαμιστών.
Των σκοπών της Τουρκικής πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας οι οποίοι παρά τις εναλλαγές εξουσιών όχι μόνο δεν αλλάζουν αλλά καθίστανται ολοένα και ποιο αναθεωρητικοί για τα γειτονικά κράτη.
Στο σημείο αυτό, ακριβώς, κανείς δεν θα πρέπει να δαιμονοποιεί αλλά να θεωρεί όλα τα κράτη ορθολογιστικά, συμπεριλαμβανομένων των κρατών που εκπέμπουν αναθεωρητικές απειλές. Ορθολογισμός στην στρατηγική ανάλυση σημαίνει ότι πάνω στην πλάστιγγα κόστους και οφέλους εναλλακτικών στάσεων και αποφάσεων δεν θα κάνουν οτιδήποτε προκαλεί μεγαλύτερο κόστος παρά όφελος και αντίστροφα.
Υπό αυτό το πρίσμα είναι ένα πράγμα οι σχοινοβασίες και τα ρίσκα της τουρκικής στρατηγικής σύμφωνα με τις προϋποθέσεις κάθε συγκυρίας και άλλο τα λάθη που θα μπορούσε να διαπράξει και τα οποία η αποτρέπουσα χώρα απαιτείται να καιροφυλακτεί για να ενισχύσει την αποτροπή της εκπλήρωσης των απειλών.
Η θεώρηση του Clausewitz ισχύει πάντα. Όσον αφορά τον πόλεμο και τους πολλούς κρίκους του (παράσταση, σκοπός, προετοιμασία, διακήρυξη σκοπών, απειλές, εσωτερική και εξωτερική εξισορρόπηση αντιπάλων, στρατιωτικές πράξεις μικρής έντασης, γενικευμένος πόλεμος) τα κίνητρα των κρατών είναι πάντα πολιτικά. Τα αμιγώς στρατιωτικά μέσα και η χρήση τους δεν διαθέτουν αυτόνομη λογική και λογικά είναι πάντα ενταγμένα στους κρατικούς σκοπούς.
Υπό αυτό το πρίσμα η Τουρκική απειλή κατά της Ελλάδας εντάσσεται σε μια λογική κατάκτησης ηγεμονικής θέσης στην περιφέρειά μας, αύξησης της ισχύος της και επιβίωσης του Τουρκικού κράτους. Ενώ τα ίδια ακριβώς γράψαμε πριν 26 χρόνια στο προαναφερθέν βιβλίο για τους Τουρκικούς σκοπούς. Ο τελευταίος σκοπός που αφορά την επιβίωση του κράτους για τους Τούρκους ηγέτες ίσως είναι πλέον όχι μόνο ο σημαντικότερος αλλά και ο πλέον ευάλωτος.
Πιο συγκεκριμένα, οι στρατηγικές προσεγγίσεις της Άγκυρας απέτυχαν παταγωδώς τόσο λόγω λανθασμένων προσεγγίσεων όπως τα υποκριτικά μηδενικά προβλήματα των Νταβούτογλου / Ερντογάν όσο και λόγω καταιγιστικών στρατηγικών εξελίξεων στο τετράγωνο Ιράκ, Τουρκία, Συρία, Ιράν οι οποίες δημιούργησαν πολλές στρατηγικές Συμπληγάδες μέσα από στις οποίες πορεύεται η Τουρκία τα τελευταία χρόνια.
Οι Συμπληγάδες αυτές αφορούν πρωτίστως τους ηγεμονικούς ανταγωνισμούς, τις ραγδαίες καθημερινές εναλλαγές συμμαχιών τις οποίες συνήθως μόνο οι μεγάλες δυνάμεις έχουν την πολυτέλεια να μπορούν να κάνουν και τις εναλλαγές σκοπών και στάσεων των εμπλεκομένων συμπεριλαμβανομένων των Ισραηλινών όσον αφορά το μείζον Κουρδικό ζήτημα.
Αυτά οδήγησαν την νεοισλαμική πολιτική ηγεσία σε στρατηγικές σχοινοβασίες, υποχρεωτική αντιπαράθεση με τους δυτικούς της συμμάχους και σε προσπάθεια να κινηθεί μέσα στο Μεσανατολικό ναρκοπέδιο διασώζοντας το Τουρκικό από μια διάσπαση εάν το κουρδικό ζήτημα εξελιχθεί με συγκεκριμένο τρόπο.
Αυτών λεχθέντων κανείς θα πρέπει να λάβει υπόψη δύο αλληλένδετα πλην διαφορετικής τάξης ζητήματα, τα οποία δημιουργούν για την Τουρκία αντιθέσεις, αντιφάσεις και κινδύνους πέραν του κανονικού.
  • Πρώτον, τον ορθολογισμό των σχοινοβασιών του Ερντογάν ιδιαίτερα όσον αφορά τον Ρωσικό παράγοντα.
  • Δεύτερο, το γεγονός ότι αυτές οι σχοινοβασίες είναι ριψοκίνδυνες.
Η έκβαση της διαλεκτικής σχέσης στρατηγικού ορθολογισμού και αποτελέσματος συναρτάται με πολλές μεταβλητές συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της Ελλάδας και του τρόπου που εξελίσσονται τόσο οι στρατηγικές σχέσεις των μεγάλων δυνάμεων όσο και οι περιφερειακοί συσχετισμοί στην Μέση Ανατολή.
Το μείζον λοιπόν είναι το νόημα της επίσκεψης του Αρχηγού του Τουρκικού κράτους στην Ελλάδα και κατά πόσο η κίνηση αυτή είναι πρώτον μελετημένη, δεύτερον, ενταγμένη σε ένα πλέγμα συντεταγμένων στρατηγικών στάσεων και τρίτον, σε ένα σύστημα διαρκών πελατειακών συνεννοήσεων με τις δυτικές δυνάμεις. Το κατά πόσο επίσης σε ένα δεδομένο ανταγωνιστικό πλαίσιο Ελληνοτουρκικών σχέσεων οι κινήσεις της Ελληνικής πλευράς αποδυναμώνουν και αποτρέπουν την Τουρκική απειλή ή κατά πόσο την οξύνουν, εντείνουν και καθιστούν επικίνδυνη και άμεση.
Η απειλή αυτή μπορεί να τύχει περιγραφής πρώτον, ως απειλή γενικευμένης ή περιορισμένης πολεμικής σύρραξης που επιφέρει καίρια πλήγματα στα Ελληνικά εθνικά συμφέροντα και δεύτερον ως απειλή που όσον αφορά την Τουρκική πλευρά θα εκπληρώσει τους περισσότερους στρατηγικούς τους σκοπούς χωρίς σύρραξη επειδή η κατευναστική πολιτική της Ελλάδας οδηγεί σε θανατηφόρες υποχωρήσεις στην Θράκη, στο Αιγαίο και στην Κύπρο.
Η νίκη αυτού που απειλεί χωρίς πολεμική σύρραξη (win by fright instead of fight) θεωρείται στην στρατηγική ανάλυση ως μεγάλη επιτυχία και αντίστροφα μεγάλη αποτυχία για τον αμυνόμενο. Η ιδιομορφία της Τουρκικής απειλής, ως προς αυτά, έγκειται στο γεγονός ότι είναι διφυής, κάτι που συνεπάγεται μεγάλες κυμάνσεις πιθανών εκβάσεων. 
  • Πρώτον, ενώ αφορά για συγκεκριμένα ζητήματα για την Θράκη και το Αιγαίο ταυτόχρονα θολώνονται τα νερά με απειλές που στην στρατηγική ανάλυση ονομάζονται απέραντες γιατί όπως ο Τούρκος Πρόεδρος είπε αφορούν «επικαιροποίηση της Συνθήκης της Λωζάνης από Α έως το Ω».
  • Δεύτερον, στην Ανατολική Μεσόγειο όπου η Ελλάδα έχει ζωτικά συμφέροντα αλλά και όπου κινδυνεύει να παγιδευτεί στρατηγικά εάν δημιουργηθεί ένα μη βιώσιμο κρατίδιο που θα ελέγχεται από την Άγκυρα μέσω εποίκων, η Τουρκία πλέον πέρασε ήδη μετά το 1974 από την αξίωση διχοτόμησης (ταξίμ) στην αξίωση πλήρους ελέγχου της Κύπρου (σχετικές αναφορές του Νταβούτογλου στο «Στρατηγικό βάθος» αλλά πρωτίστως εμπράγματα μέσα από αξιώσεις για την δομή του νέου κράτους που εν πολλοίς ήδη έγινε αποδεκτό από τον νυν πρόεδρο της υποψήφιας για αυτό-κατάργηση Κυπριακής Δημοκρατίας)
Δεν χρειάζεται να επεκταθούμε και να αναφέρουμε ότι με κλασικούς όρους προσδιορισμού μιας απειλής στις διακρατικές σχέσεις η Τουρκική απειλή εκδηλώνεται καθημερινά με δηλώσεις, στρατιωτικές προκλήσεις και απειλές που εάν αρχίσουν να εκπληρώνονται στρατιωτικά εμπίπτουν στην λογική του απέραντου «Α στο Ω».
Η ζωντανή και διαρκώς εξελισσόμενη Τουρκική απειλή σχετίζεται με την απειλητική ανάπτυξη των Ενόπλων της Δυνάμεων, τις διαρκείς παραβιάσεις του κυριαρχικού χώρου που σχετίζονται με συγκεκριμένες αναθεωρητικές αξιώσεις των θαλάσσιων και εναέριων συνόρων, τους πλουτοπαραγωγικούς πόρους του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, τις απροκάλυπτες προκλήσεις στην Θράκη και ασφαλώς την συνεχιζόμενη παράνομη στρατιωτική παρουσία στην Κύπρο που συνδυάζεται με καθημερινές απειλές και ενέργειες.
Στο πλαίσιο ενός μια τόσο ζωντανής καθημερινής επί δεκαετίας αντιπαράθεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας η Ελλάδα που υπεραμύνεται του status quo απαιτείται να διαθέτει αποτρεπτική στρατηγική υψηλών προδιαγραφών.
Μόνο στο πλαίσιο μιας τέτοιας στρατηγικής είναι νοητές εξυπηρετικές τακτικές κινήσεις οι οποίες για να είναι εξυπηρετικές στην εκπλήρωση των εθνικών συμφερόντων απαιτείται να προκαλούν ενίσχυση της αποτρεπτικής αξιοπιστίας και όχι το αντίθετο.
Το αντίθετο σημαίνει ενθάρρυνση της Τουρκίας για όξυνση της «Α έως το Ω» απειλής, μετάδοση λανθασμένων μηνυμάτων για την αποφασιστικότητα της Ελληνικής πλευράς να υπεραμυνθεί των εθνικών συμφερόντων ακόμη και με στρατιωτικά μέσα (κάτι που θα κάνει ούτως ή άλλως αν της επιτεθεί η Τουρκία) και δημιουργία συνθηκών που οδηγούν σε περιφερειακή αστάθεια. 
Επισκέψεις και συναντήσεις αρχηγών και αξιωματούχων κρατών με τα οποία η Ελλάδα έχει τόσο σοβαρά προβλήματα όπως με την Τουρκία απαιτούν, τέλος, μια λογική, ένα ορθολογισμό και μια συντεταγμένη διασύνδεση τακτικών και στρατηγικών σκοπών, κινήσεων, ελιγμών και συναλλαγών. Οι εξελίξεις είναι μπροστά μας.

17 σχόλια:

  1. Για να μην μπερδευόμαστε,ούτε εμείς οι αναγνώστες ούτε και ο ίδιος ο κ. καθηγητής καλόν θα ηταν να γράφει ή το προχθεσινό του άρθρο για τον κ. Κοτζιά ή το σημερινό. Και τα δυο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αποκαλύπτει μάλλον σοβαρη σύγχυση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γράφεις:«Το μείζον λοιπόν είναι το νόημα της επίσκεψης του Αρχηγού του Τουρκικού κράτους στην Ελλάδα και κατά πόσο η κίνηση αυτή είναι πρώτον μελετημένη, δεύτερον, ενταγμένη σε ένα πλέγμα συντεταγμένων στρατηγικών στάσεων και τρίτον, σε ένα σύστημα διαρκών πελατειακών συνεννοήσεων με τις δυτικές δυνάμεις.» Για σκέψου, κύριε Ηφαιστε, να μπορούσαν να επιπλεύσουν στην πολιτική κονίστρα της χώρας μας πολιτικοί με τέτοιο εύρος διορατικότητας ώστε να βάζουν στην ημερησία διάταξη τέτοιου είδους ερωτήματα. Εδώ ενεργούν οι πάντες «τυχαία» και όπου βγεί. Διερωτήθηκες ποτέ πόσοι από τους πολιτικούς μας προύχοντες μελέτησαν το βαρυσήμαντο έργο Σου, το έργο του Π. Κονδύλη, το «Στρατηγικό βάθος» του Νταβούτογλου κλπ.; Σκέψου, η πολιτική ηγεσία του Ελληνισμού ανακήρυξε Εθνάρχες αυτόν που οδήγησε το έθνος στη μεγαλύτερη καταστροφή μετά το 1453 και αυτόν που υπέγραψε τις συνθήκες του Λονδίνου και της Ζυρίχης και, τόνιζε ότι η Κύπρος ήταν μακρυά για να πολεμήσει ενάντια στην Τουρκία το 1974!
    Κοντός ψαλμός αλληλούια: δίχως γενναία και στιβαρή ηγεσία ο Ελληνισμός θα βολοδέρνει με Τσίπρες και Αδώνιδες εσαεί.
    Αλλά, τουλάχιστον είναι παρήγορο που έχουμε -παρά τον εσμό των πολιτικών- και ανθρώπους σαν εσένα. Κάποτε μπορεί να ξυπνήσουμε.
    Χαιρετώ με πολύ σεβασμό
    Απόστολος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. https://www.wsj.com/articles/shariah-law-puts-greece-at-odds-with-european-courtand-with-turkey-1512729001

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Για κύριο apostolopoulosap Νομίζω ότι το πρόβλημα βρίσκεται σε μη προσεκτική ανάγνωση των αναλύσεών μου. 200 χρόνια εξάρτηση, ανυπαρξία κράτους, πελατειακής συγκρότησης, κομματικών και ιδεολογικών δηλητηρίων που ρέουν ως χείμαρροι και παρωπίδες κάθε είδους οδηγούν σε διαφθορά των δημόσιων συζητήσεων, ιδιαίτερα στο διαδίκτυο, όπου ποτέ δεν κατάλαβα πως μερικοί μπορούν να μιλούν τόσο αθυρόστομα χωρίς να υπογράφουν επώνυμα. Η ταλαίπωρη διαδρομή μας, τα προσωπικά πάθη, η κούραση, η απελπισία, οι προσωπικές αντεκδικήσεις και το χαώδες νεοελληνικό κρατικό σύστημα αποστολή του οποίοι είναι να καταστέλλει τους πολίτες εμποδίζουν την καθαρή και εμβριθή θέαση. Τα επιχειρήματα, οι εμβαθύνσεις σε ειδοποιούς διαφορές και κυρίως το κομματικό και ιδεολογικό δηλητήριο που πλημμύρησε μέσα σε πολλά κεφάλια δεν έχουν σημασία ούτε μετράνε. Σε αυτό βάλε και τις ιδεολογικές διαδρομές και ταυτίσεις του Ψυχρού Πολέμου (που επειδή στην νεοελληνική πνευματική έρημο συνεχίστηκαν μέχρι αυτή την στιγμή) που εκμηδένισαν κάθε ορθολογισμό.
    Καμιά απολύτως αντίφαση δεν υπάρχει σε κανένα κείμενό μου και αν θέλετε βάλτε όνομα και προσδιορίστε την αντίφαση. Εκτός και εάν δεν αρέσει εάν κανείς δεν επιδίδεται στο άθλημα εμπάθειας, εισαγγελικών κατηγοριών και δικών εις βάρος άλλων. Με όρους ιδεολογικών, κομματικών και προσωπικών κριτηρίων θα έπρεπε να αποκλειστούν το 99.9% των Ελλήνων. Σημασία εκεί που καταντήσαμε σημασία έχει τι λέει και πράττει ο καθείς σε παρόντα χρόνο και εάν το «άθλημα» της κωλοτούμπας οδηγεί προς την σωστή κατεύθυνση. Ενθαρρύνονται τα θετικά και ασκείται καλόπιστα και ξεκάθαρα κριτική για τα ολοφάνερα (και όχι υποκειμενικά) λάθη που ενδέχεται να ρίξουν τους νεοέλληνες στα τάρταρα.
    Δεν μπορώ να εμποδίσω τα άλματα, τις εκλογικεύσεις και τις αυθαίρετες κρίσεις αλλά πολύ θα ήθελα όποιος διαβάζει τα κείμενά μου να προσέχει ακριβώς τι λέω, πως συνδέω τα επιχειρήματα, εάν είναι λογικά και ορθολογιστικά και εάν δεν είναι να το πει με επιχειρήματα.
    Το διαδίκτυο με σωστή χρήση του είναι το όπλο του αδυνάμου και άσκοπες εμπάθειες, χαβαλές, άδικες επιθέσεις και υπονοούμενα είναι μαχαιριές στο πολιτικό μας στήθος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Apostolos Katsioulis συμφωνώ. Προσωπικά τις 3 τελευταίες δεκαετίες η επιλογή να μην ενταχθώ στο πολιτικό προσωπικό της εξάρτησης, των πελατειακών σχέσεων και της κωλοτούμπας ήταν συνειδητή απόφαση και δεν μετανιώνω. Απόψε, τυχαία μιλούσα με κορυφαίο Έλληνα στοχαστή. Το μέγα ερώτημα είναι κατά πόσο υπάρχει τρόπος κανείς να συνεισφέρει. Η κοινωνία βάλλεται με ναζιστικούς όρους ως συλλογικά υπεύθυνη για το «σύστημα» της εξάρτησης, των πελατειακών σχέσεων και της απουσίας τρόπου ανάκλησης όσων προεκλογικά δεν τηρούν τις υποσχέσεις τους. Αυτός είναι ο χειρότερος ίσως φασισμός. Η απαλλαγή από το σύστημα της εξάρτησης και του ανεξέλεγκτου προσωπικού που δεν τηρεί τις υποσχέσεις του πρέπει να γίνει με μη εμφύλιο και ειρηνικό τρόπο κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Εδώ είναι και το κύριο πρόβλημα ενώ την ίδια στιγμή η Ελλάδα βυθίζεται ολοένα και περισσότερο και η κοινωνία εξοντώνεται. Ένας προσανατολισμός προς ολοένα περισσότερη δημοκρατία απουσιάζει. Και ολοένα περισσότερη δημοκρατία σημαίνει πολίτη ολοένα περισσότερο εντολέα της εντολοδόχου εξουσίας και την κοινωνία κάτοχο του κράτους. Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο, εξάλλου, είναι η εθνική ανεξαρτησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σύντομες αναφορές στο ιδεολογικό και πολιτικό δηλητήριο συναφείς με τα δύο σχόλια που προηγήθηκαν

    Αριστοτελισμός, διαδρομές των Νέων Χρόνων και το μοντερνιστικό ιδεολογικό δηλητήριο http://wp.me/p3OqMa-1jx

    ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ: Τι είναι οι Θερμοπύλες, εν τέλει; Τι είναι η Ιθάκη; Τι είναι οικογένεια; Τι είναι πατρίδα; http://wp.me/p3OlPy-1pZ - http://wp.me/p3OqMa-1j0

    Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΡΟΚΑΝΙΣΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΩΝ ΕΧΕΙ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙ-ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. Συμπεριλαμβάνει απόσπασμα από το «Κοσμοθεωρία των Εθνών» http://wp.me/p3OqMa-1ie

    ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΡΟΚΑΝΙΖΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΛΗΓΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΚΔΟΧΗ ΤΩΝ ΣΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΟΜΟΡΡΩΝ http://wp.me/p3OlPy-1kS

    ΤΑ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΣΟΔΟΜΑ ΚΑΙ ΓΟΜΟΡΡΑ, Η «ΚΟΣΜΟΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ» και συνθήκες που την κατεδαφίζουν. http://wp.me/p3OlPy-1bQ - http://wp.me/p3OqMa-15l

    ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΡΟΚΑΝΙΖΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΛΗΓΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΚΔΟΧΗ ΤΩΝ ΣΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΟΜΟΡΡΩΝ http://wp.me/p3OlPy-1kS

    Η ΜΕΓΑΛΗ ΚΟΝΔΥΛΕΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗΣ ΠΑΛΗΣ ΠΟΥ ΠΑΓΙΔΕΥΣΕ ΤΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΟΝ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟ http://wp.me/p3OlPy-ZB

    Μοντερνισμός, το ιδεολογικό φαινόμενο και η μεταμοντέρνα διολίσθηση προς τα ανθρωπολογικά Σόδομα και Γόμορρα. http://wp.me/p3OlPy-Zv

    ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ ΜΠΕΡΔΕΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΘΝΙΚΟΎ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ http://wp.me/p3OlPy-Vv

    ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΑΣΤΟΥΣ ΚΑΙ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ. ΤΟ ΑΒΑΣΤΑΚΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΧΑΟΣ http://wp.me/p3OlPy-OE

    Οι Έλληνες “μπουμπουνοκέφαλοι προοδευτικοί” http://wp.me/p3OlPy-BD



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Κακά τα ψέματα, για δύό λόγους φυσάει ο αέρας της αλλαγής, ο ένας λόγος "ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον..."στην σημερινή πολιτική σκηνή.(κι ο μεν βλάκας γίνεται ξύπνιος, ο δε ξύπνιος ξύνεται στην γκλίτσα....ΤΙΝΟΣ άραγε? ολονών...) κι ο άλλος λόγος,η ΑΡΚΟΥΔΑ ΕΤΥΧΕ να΄ναι κοντά μας και δρομολογεί τα πάντα, ή σχεδόν τα πάντα επί του παρόντος. Καιρός ήταν, και για τους βλάκες γκραίκος και για τους πονηρούς Τουρκαλάδες.
    Η Ελλάδα γλιστράει σαν χέλι απ΄τα αδιέξοδα των Γιάνκηδων, προς δόξαν...του αγαπητού Βαρδάκα, και των ρήσεων του οσίου Παϊσίου!

    Ανεξάρτητα απ΄τις πλάκες... που γράφω, ο Π.Ήφαιστος είναι σπουδαίος και υπαγορεύει την ....αισιοδοξία σ΄όλους μας που τον διαβάζουμε.Να΄ναι καλά ο Χριστιανός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Απορώ, πώς γίνεται να γράφονται απαξιωτικά σχόλια σε τόσο σοβαρά και σπανίζοντα άρθρα σε τόσο σοβαρό ιστοχώρο. Ο κ. Ήφαιστος τιμά τον τίτλο και το εθνώνυμό του πολλές δεκαετίες τώρα και η σύγχυση εντοπίζεται οπουδήποτε αλλού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το ατυχημα μας ειναι οτι καποιοι επιθυμουν διακαως την επιβιωση της τουρκιας για διαφορους λογους...
    Ετσι το προτεκτορατο Ελλας που δεν μπορει να τα βρει με τον εαυτον του και αδυνατει να λαβει τις αποφασιστικες δρασεις στα κρισιμα ιστορικα σημεια,επιβεβαιωνει μονιμως τοσον τον εαυτο του ως τετοιο (προτεκτορατο),οσον και την αναγκη της υπαρξης της τουρκιας ως "φυλακας" της περιοχης...
    Κατα την ρηση λοιπον των εκλειποντων εθναρχων και αποστατων: "Μονη της η Ελλας δεν δυναται"..."η Ελλας δεν ειναι το κεντρο του κοσμου"..."η Κυπρος κειται μακραν" κ.ο.κ.,πραγματα εξαλλου που ολοι γνωριζουμε και μονιμως ξεχναμε,αποτελουν την βασικη γραμμη πανω στη οποια κινουμαστε τοσο οι "πολιτικοι",οσο και οι πολιτες...
    Τελος,ο εχθρος κειται στην δικην μας απυθμενη αδυναμια συντονισμου που πηγαζει αφενος απο ενα μωρον εγωϊσμο που μας διακατεχει και την αδυναμια αφετερου να αντιληφθουμε τα πραγματικα δεδομενα,οποτε και εναποθετουμε την τυχη μας στους ξενους που θεωρουμε και ικανοτερους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πρώτον: Γράφω δεκαετίες επωνύμως και μάλιστα υπογράφω άρθρο ακριβώς κάτω απότο δικό σας κ.Καθηγητά.
    Δεύτερον δεν έγραψα εγώ περί μοναχικου καβαλλάρη (για τον κ. Κοτζιά) αλλά εσεις, όχι από εμπάθεια αλλά από ασυμετρη συμπάθεια, ασφαλώς.
    Τρίτον στο ίδιο άρθρο (29-11-17) λέτε περί επανάστασης και επιβλητικής παρουσιαςστο ΥΠΕΞ του κ.Κοτζιά αλλά σ' αυτό εδώ το άρθρο αναρωτιέστε το πως και το γιατί της επίσκεψης του Ερντογαν-δίνω κάποιες απαντήσεις χωρίς χαρακτηρισμούς για κανένα αν και θα μπορούσα... Η αυτοσυγκράτηση στις εκφράσεις όταν θέλουμε να μεινουμε στην ουσία επιβάλλεται. Λέτε ότιη εξωτρική πολιτική δεν ειναι θέμα ενος ανδρός (όχι ενος μοναχικού καβαλλάρη) και είναι σωστό. Και ρωτάτε με αφορμή την επίσκεψη Ερντογαν: είναι; Μα δεν ξέρετε ότι ο κ. Κοτζιάς συνα΄τνησε τον Ερντογάν και κανόνισε τα της επίσκεψης; Ο μόνος που κρατήθηκε εκτος ήταν ο Καμμένος, προφανως για να μη χαλασει την ατμοσφαιρα( η εν γένει πολιτεία του κ. Καμμένου είναι αλλο ζήτημα).
    Τέλος Δεν έχω κάτι με τον κ.Κοτζιά και με κανέναν ΥΠΕΞ, πρωθυπουργο ή άλλο κυβερνητικό αξιωματουχο της όποιας κυβέρνησης, τίποτα προσωπικό γι αυτό αποφεύγω επιμελώς να γράφω για μοναχικούς καβαλλαρηδες και άλλα τέτοια ακόμα και αν ήμουν φίλος με ορισμένους (σπάνιους) πολιτικούς, όπως εχετε το δικαίωμα να είστε και εσείς φίλος με τον κ. Κοτζιά-και όποιον άλλο. Αλλά έιπαμε στην πολιτική μια κάποια αυτοσυγκράτηση σώζει από κακοτοπιές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χωρίς να είμαι ειδικός επι των πολύ δύσκολων αυτών θεμάτων,προσυπογράφω όλες τις ορθολογικότατες και καθόλου εμπαθείς (κατά την ταπεινή μου γνώμη) επισημάνσεις του κ.Αποστολοπουλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ βρίκω τις παρατηρήσεις του κ Αποστολοπούλου πολύ εύστοχες. Χάρης Βήττας

      Διαγραφή
  12. Αγαπητέ κ apostolopoulosap. Σκοπός μου δεν είναι να αντιδικήσω με οποιονδήποτε. Φίλος με τον κ Κοτζιά μπορεί να είμαι ή να μην είμαι αλλά μια ανάλυση δεν κρίνεται από αυτό. Κρίνεται από το κατά πόσο κάνει σωστή ή λανθασμένη περιγραφή και ερμηνεία των γεγονότων και της πραγματικότητας. Το «μοναχικός καβαλάρης;» στο επίμαχο άρθρο μου για τον κ Κοτζιά, κατ’ αρχάς, αν κανείς ανατρέξει στο αρχικό θα δει ότι έχει ερωτηματικό που δεν αναπαράχθηκε, προφανώς για τεχνικούς φαίνεται λόγους. Συντομογραφικά λοιπόν τα εξής:
    1. Το ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΜΑΓΙΣΣΩΝ δεν ενδείκνυται εάν θέλουμε να φύγει το σύστημα της εξάρτησης που κυβερνά στο όνομα ξένων την Ελλάδα επί δύο αιώνες και όχι μόνο ριζώνει ολοένα και περισσότερο αλλά επιπλέον γίνεται ένα πελατειακό καζάνι μέσα στο οποίο πηδούν όλες οι ασθενείς ψυχές, οι δειλοί, οι άσχετοι και οι φορείς ξενόδουλων συνδρόμων που ίσως και οι ίδιοι να μην το ήξεραν πριν κάτσουν στην μεγάλη καρέκλα που αμείβει. Προσεκτική ανάγνωση των κειμένων για τον Κοτζιά (3 συνολικά τα δύο τελευταία χρόνια) θα δει ότι η κριτική και η συνηγορία είναι όχι αυθαίρετα διατυπωμένη αλλά στην βάση γεγονότων.
    2. Δεν θα επεκταθώ αλλά στους δύο αιώνες νεότερης Ελληνικής ιστορίας η παρέμβαση του ΝΚ στο θέμα των εγγυήσεων και των στρατευμάτων είναι κυριολεκτικά διπλωματική Επανάσταση. Όταν ο «μεγάλος ηγέτης» και όλοι οι διάδοχοί του έλεγαν ενάμιση εκατομμύριο Έλληνες είναι μακριά. Το ίδιο και μερικά άλλα που δεν θα επαναλάβω. Τυγχάνει χθες να ήμουν σε δημόσια συζήτηση. Το τι άκουσα για τον Κοτζιά και το κυπριακό λέω, με νόημα, ευτυχώς που καθόμουν σε καρέκλα. Απόλυτη άγνοια, ιδεολογικές και προσωπικές παρωπίδες, κομματικές ιδεοληψίες, προσωπικά. Επειδή τυγχάνει να εμπλέκομαι επί δεκαετίες γνωρίζω πολλά το τι και πως έγιναν το Ενιαίο Αμυντικό Δόγμα (με όλες τις ελλείψεις του) η ένταξη στην ΕΕ και η αντίκρουση του σχεδίου Αναν παρά τα βραβευμένα από την Ακαδημία ιδρύματα (ασχολούμαστε με τον ΝΚ και τυχόν ασήμαντα ή ξεπερασμένα παραπατήματά του αντί να ασχοληθούμε και με αυτό το ζήτημα που είναι ίσως απόφαση καμπή στην νεότερη Ελληνική ιστορία καθότι συμβολίζει την απόλυτη παρακμή σε όλα πλέον τα ζητήματα). Δεν είναι καμιά επιστήμη αυτό αλλά απλές πληροφορίες που θα ανέμενα πατριώτες και ορθά κινούμενοι Έλληνες να ήξεραν τι συνέβη όταν πριν δύο περίπου χρόνια τέθηκε το θέμα εγγυήσεων / στρατευμάτων ανατρέποντας εν μέρει τουλάχιστον τα θέσφατα του μεταπολιτευτικού στρατηγικού ανορθολογισμού. Είμαστε βέβαια στην αρχή μιας Επανάστασης και για αυτό έγραψα για δημιουργία αφετηρίας (τέτοιες «λεπτομέρειες», όμως,
    συνεχίζεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συνέχεια 2
    δεν μετρούν όταν οι κομματικές, ιδεολογικές και προσωπικές παρωπίδες τυφλώνουν). Διαβάζοντας πάντως τις κριτικές μάλλον καμιά αφετηρία δεν θα έχουμε. Τώρα, πιο σημαντικό αυτές οι παρωπίδες δεν επιτρέπουν να δει κανείς την πολύ ουσιώδη κριτική για πολύ σημαντικά ζητήματα και κυρίως για το θέμα της στάσης της Αθήνας στο ζήτημα της ΔΔΟ. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ανατρέξει. Το ίδιο και για την επίσκεψη Ερντογάν για την οποία και πάλι η προσωποποίηση βλάπτει. Διόλου τυχαίο στην τελευταία παρέμβαση μιλώ για «κλειστά κουτιά της διπλωματίας» που δεν γνωρίζω πλην κάνω σαφές ότι δεν τρέφω αυταπάτες τι συμβαίνει αλλά ούτε και προσωποποιώ για χειρισμούς εν μέσω νεοελληνικού «κρατικού χάους». «Κρατικού χάους» έγραψα όχι κράτους. Αυτό διαθέτουμε. Η έξοδος από αυτό το χάος δεν είναι εύκολη και δεν θα την περιγράψουμε εδώ. Θα κρίνουμε όμως κάθε θετικό βήμα και θα εντάξουμε την κριτική σε αυτό ταυτόχρονα και θα είμαστε σε εγρήγορση για πολύ πιο έντονη κριτική όταν διασχίζονται γραμμές που εξ αντικειμένου είναι κόκκινες. Τι να πούμε για αυτό; Να κάνουμε την σωστή περιγραφή: Το 99% των καρεκλοκένταυρων πέρασαν από καιρό αυτές τις κόκκινες γραμμές. Όταν λοιπόν μέσα στο ανύπαρκτο χάος και την ως εκ τούτου ανύπαρκτη εθνική στρατηγική κάποιοι βάζουν το πόδι τους έξω από αυτή την κόκκινη γραμμή και μάλιστα με εν δυνάμει διάνοιξη προοπτικών ερωτάται: Να μην αναφέρουμε μην και αγγιχθούν προσωπικά, ιδεολογικά και κομματικά σύνδρομα;

    Ισχύουν ολοφάνερες πραγματικότητες:
    1. Εθνική Ανεξαρτησία (εσωτερική και εξωτερική κυριαρχία) δεν είχαμε τους δύο τελευταίους αιώνες.
    2. Μετά το 2010 απλά πετάχτηκαν τα προσωπεία και το βλέπουν και μερικοί οι οποίοι λόγω παρωπίδων δεν το έβλεπαν (για τους περισσότερους δυστυχώς οι παρωπίδες δύσκολα φεύγουν).
    3. Η μη εμφύλια ειρηνική πολιτική επανάσταση που θα καταστήσει τον πολίτη εντολέα μιας ανακλητής εντολοδόχου εξουσίας και την κοινωνία κάτοχο του κράτους (αυτή είναι Δημοκρατία και όλα τα υπόλοιπα φτωχούς συγγενείς ενώ το ερώτημα πάντα δεν είναι αν είμαστε σε ιδεατές γυάλες αλλά εάν προς τα εκεί κινούμαστε) είναι υπό τις περιστάσεις ανέφικτη ή εξαιρετικά δύσκολη.
    4. Οι μεταπολιτευτικοί καρεκλοκένταυροι που κάνοντας κωλοτούμπες πέταξαν τα προσωπεία ενώ εξοντώνουν τους νεοέλληνες πολίτες μερικοί από τους τελευταίους περιέργως συνεχίζουν να παραμιλούν κομματικά, ιδεολογικά και με όρους προσωπικής αντιδικίας ή συμφερόντων ιδιωτείας.
    5. Καμιά ελπίδα δεν υπάρχει και η Άβυσσος είναι βεβαία εάν μερικοί που συνεχίζουν να το κάνουν δεν σταματήσουν να ρουφούν το ιδεολογικό και κομματικό δηλητήριο ξερνώντας το στην συνέχεια μέσα στις συζητήσεις της δημόσιας σφαίρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συναφείς αναλύσεις για τον ενδιαφερόμενο
    • Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΤΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΙΩΝ ΚΑΙ Η ΕΣΧΑΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΝΟΣ ΚΡΑΤΟΥΣ. ΘΑ ΑΦΕΘΕΙ Ο ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΝΑ ΔΙΑΛΥΣΕΙ ΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ; http://wp.me/p3OlPy-zn
    • ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΑ ΜΠΕΡΔΕΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΘΝΙΚΟΎ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ http://wp.me/p3OlPy-Vv
    • Μοντερνισμός, το ιδεολογικό φαινόμενο και η μεταμοντέρνα διολίσθηση προς τα ανθρωπολογικά Σόδομα και Γόμορρα. http://wp.me/p3OlPy-Zv
    • ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΑΣΤΟΥΣ ΚΑΙ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ. ΤΟ ΑΒΑΣΤΑΚΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΧΑΟΣ http://wp.me/p3OlPy-OE
    • ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΡΟΚΑΝΙΖΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΑ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΛΗΓΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΚΔΟΧΗ ΤΩΝ ΣΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΟΜΟΡΡΩΝ http://wp.me/p3OlPy-1kS
    • ΤΑ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΣΟΔΟΜΑ ΚΑΙ ΓΟΜΟΡΡΑ, Η «ΚΟΣΜΟΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ» και συνθήκες που την κατεδαφίζουν. http://wp.me/p3OqMa-1n1
    • Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΡΟΚΑΝΙΣΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΩΝ ΕΧΕΙ ΤΙΣ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙ-ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. Συμπεριλαμβάνει απόσπασμα από το «Κοσμοθεωρία των Εθνών» http://wp.me/p3OqMa-1ie
    • Αριστοτελισμός, διαδρομές των Νέων Χρόνων και το μοντερνιστικό ιδεολογικό δηλητήριο http://wp.me/p3OqMa-1jx
    • ΜΕ ΑΦΟΡΜΉ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΊΩΝ: ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΣΟΔΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΓΟΜΟΡΡΑ VERSUS ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ http://wp.me/p3OqMa-1jA
    • ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ: Τι είναι οι Θερμοπύλες, εν τέλει; Τι είναι η Ιθάκη; Τι είναι οικογένεια; Τι είναι πατρίδα; http://wp.me/p3OlPy-1pZ - http://wp.me/p3OqMa-1j0
    • ΤΟ ΑΘΛΗΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΑΝΕΛΕΗΤΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑ http://wp.me/p3OqMa-16D
    • ΑΛΦΑΒΗΤΆΡΙΟ: ΠΑΓΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ KΑΘΕ ΒΙΩΣΙΜΟΥ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ - http://wp.me/p3OqMa-12B
    • Ο Ιωάννης Καποδίστριας και οι διπλωματικές διαπραγματεύσεις με τις Μεγάλες Δυνάμεις: Σχέσεις ισχυρών και λιγότερο ισχυρών κρατών στο σύγχρονο διεθνές σύστημα http://wp.me/p3OqMa-1p5
    • «ΟΙ ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ» http://wp.me/p3OlPy-1FG - http://wp.me/p3OqMa-1oL
    • Ελληνική Εθνική Στρατηγική: Η τριπλή στρατηγική. Έννοια σκοποί προϋποθέσεις επιτυχούς εκπλήρωσης: η περίπτωση της ευρωπαϊκής προοπτικής της Κύπρου http://wp.me/p3OlPy-Ff
    • In Memoriam Γιάννου Κρανιδιώτη. Ειρηνική επίλυση των ελληνοτουρκικών διαφορών και ο Γιάννος Κρανιδιώτης http://wp.me/p3OlPy-I2
    • ΚΥΠΡΙΑΚΟ: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΤΑ ΤΟ ΦΙΑΣΚΟ ΣΤΑ ΣΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΛΒΕΤΙΑΣ http://wp.me/p3OqMa-1oy
    • Ο ΟΗΕ, οι αποφάσεις του ΣΑ και προσεγγίσεις ριζικής επανατοποθέτησης του Κυπριακού ζητήματος* http://wp.me/p3OlPy-1DF

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Από την πλευρά μου με αυτή την απα΄ντηση κλείνω τη συζήτηση επειδή καταλαβαίνω από την απάντησή σας ότι είμαστε στο άλλα λόγια βρε παιδιά να ειμαστε αγαπημένοι. Πρωτον γράφω σαφώς ότι υπογράφω το άρθρο που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το δικό σας και, υποθετω από απροσεξία και οχι από κάποια άλλη κακη διάθεση, επειμένετε να με αποκαλείται κ. apostolopoulosap σαν να μην καταλαβαίνεται ποιος σας σχολιάζει. Εκτός αν όντως δεν καταλαβαίνεται οπότε τι να πω; Δευτερον δεν μου έχει τύχει εως τώρα να σχολιάζω κάποιο κείμενο αρθρογράφου και αυτός να μου απαντά στο τι λένε κάποιοι άγνωστοι για κάποιον τρίτο άνθρωπο, εν προκειμένω τον κ. ΚΟτζιά. Με εμένα προσωπικά κουβεντιάζετε κ.καθηγητά και στο κέιμενό μου (κάτω απο το δικό σας) ή στα σχόλιά μου για το κειμενό σας (στις 29-11-17) περί μοναχκού καβαλλάρη δεν θα βρείτε αυτά που καταλογίζετε γενικώς για κυνήγι μαγισσών, εθνομηδενισμούς κλπ πράγματα που όπως ειναι γραμμένα, με κάποια ασάφεια, ευκολα θα μπορούσαν από απρόσεκτους ή καλοθελητές να θεωρηθει ότι τα αποδίδετε σε μένα. Συννενοούμεθα, είμαι βέβαιος, διότι και το δικό μου επάγγελμα (δημοσιογρα΄φος μιας που δεν αντιληφθήκατε αμέσως ποιος είμαι και πιστεύω ότι πρέπει να σας διευκολύνω)με το λόγο ασχολείται και ξερω πόσο εύκολα παρεξηγουνται τα πράγματα.Τέλος για την απομάκρυνση των στρατευμα΄των κατοχής: Έχω πολλές φορές γράψει ότι αυτό εξυπηρετεί πρωτίστως τους Αγγλοαμερικάνους. Επειδη αυτοι δεν θέλουν ισχυρή παρουσσία της Τουρκίας στην Κύπρο και θα έπρεπε να διαπραγματευτούν εκείνοι την απόχώρηση των στρατευμα΄των. Εμείς τους απαλάσσουμε από κόπους και συγκρο΄συης με το αγαπημένο τους μαύρο πρόβατο. Τα στρατεύματα ενόψη λύσης θα έφευγαν. Το ΚΟΥΜΠΙ όωπς υποθέτω γνωρίζετε δεν είναι τα στρατεύματα αλλά η ύπαρξη του Κράτους "Κυπριακή Δμοκρατία" διεθνώς αναγνωρισμένο και μοναδικό όπλο της ελληνικήςπλευράς. Περί αυτού όμως ουτε καβαλλάρηδες ούτε πεζοί ομιλούν και δυστυχώς ούτε αρθρογράφοι το επισημαίνουν. Ευχαριστώ και σας χαιρετώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αγαπητέ κ Αποστολόπουλε, εκ παραδρομής δεν πρόσεξα το όνομά σας την πρώτη φορά. Τώρα, τα ζητήματα διαφορετικής τάξης, για να κλείσω και εγώ, είναι τα εξής:
    1. Ιδιαίτερα τα δύο επόμενα σχόλια δεν απευθύνονταν σε εσάς ή τουλάχιστον μόνο σε εσάς. Κάποια στιγμή σίγουρα είναι ανάγκη να γίνει ευθέως αναφορά. Το διαδίκτυο όμως εγώ το αντιλαμβάνομαι ως μικρή κοινότητα διαλόγου το οποίο όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα επαναλαμβάνω πως θεωρώ πως είναι το μέσο επικοινωνίας όσων αποκλείονται ή λογοκρίνονται από το «σύστημα», όπως το ορίσαμε.
    2. Η παρέμβαση μου είναι συνέχεια πολλών άλλων και 2-3 τις τελευταίες μέρες. Είναι λογικό ότι μεριμνώ να μην περιπίπτω σε αντιφάσεις, να σέβομαι όπως είναι δέον και πρέπον τις ειδοποιούς διαφορές και να εξειδικεύω όταν χρειάζονται. Ζητώ δε όταν περιπίπτω σε αντιφάσεις να μου το επισημάνουν με επιχειρήματα και όχι αφορισμούς ή παράλειψη να διαβαστεί πλήρως ένα κείμενο που γράφτηκε με πολύ βάσανο. Το μείζον όσον αφορά τους μοναδικούς καβαλάρηδες είναι α) η ανυπαρξία κράτους, β) η ανυπαρξία εθνικής στρατηγικής, γ) η ανάγκη να κρίνουμε στάσεις, θέσεις και αποφάσεις σε παρόντα χρόνο (διαφορετικά έγραψα θα αποκλειστούν το 99.9% των Ελλήνων) και δ) μετά το 2009 και το πέταγμα του προσωπείου του «συστήματος» (όπως το περιγράψαμε) υπάρχει μεγάλη ανάγκη να απαλλαγούμε από το ιδεολογικό και κομματικό δηλητήριο το οποίο με βάσανο εξήγησα τι είναι σε βιβλία και άρθρα ή σύντομες παρεμβάσεις όπως εδώ και να ενθαρρύνουμε κάθε θετική τάση, στάση και απόφαση.
    3. Συμφωνώ με το σκεπτικό της τελευταίας σας παραγράφους αν και εκτιμώ πως δεν είναι αυτονόητο πως θα φύγουν τα Τουρκικά στρατεύματα. Μάλιστα, απευθυνόμενος στον νυν ΥΠΕΞ για τις εγγυήσεις και τα στρατεύματα υποστήριξα από καιρό πως αν δεν μιλήσει αυτός και η υπόλοιπη Ελλάδα για το είδος της «λύσης» θα έχουμε μια από τα ίδια, δηλαδή τουρκική επικυριαρχία. Η Κυπριακή Δημοκρατία και το ενιαίο της κυριαρχίας της είναι θέσφατο και κόκκινη γραμμή. Όποιος δεν το βλέπει και παίρνει αποφάσεις που υπονομεύουν την ΚΔ λειτουργεί επικίνδυνα. Πιο σαφής νομίζω δεν θα μπορούσα να είμαι, πλην, επαναλαμβάνω, δεν θέλω να πυροβολώ αδιάκριτα αλλά να ενθαρρύνω τις θετικές τάσεις και να επιφυλάσσομαι για κριτική άνευ ορίων όταν παραβιάζονται οι κόκκινες γραμμές. Σύντομα οι κόκκινες γραμμές ως προς την Κύπρο θα παραβιαστούν τελεσίδικα αν στις προεδρικές επικρατήσουν όσοι έδωσαν ήδη την ΚΔ στο πιάτο στους Τούρκους και παραμένει αυτό το γεγονός να επικυρωθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.